Ugrás a tartalomra

ONLINE JEGYVÁSÁRLÁS

Pécsi Nemzeti Színház logó
Otello című előadás kiemelt képe a Pécsi Nemzeti Színházból
balett két felvonásban

Otello

Nagyszínház

Zeneszerző:
Giuseppe Verdi
Zeneszerző:
Riederauer Richárd
Rendező-koreográfus:
Vincze Balázs

Bemutató: 2011.11.25.


Az előadás időtartama: kb. 1 óra 30 perc (egy szünettel)
 

Verdi 1884 végén kezdte el művét komponálni, és nem egészen egy év múlva be is fejezte. Ekkor úgy döntött, hogy a darab címe Otello és nem Jago lesz, mivel „Jago az a démon, aki mindent mozgat, de Otello az, aki cselekszik.” A shakespeare-i műhöz képest az opera műfajának megfelelően sűrítettebb a fogalmazás. Ez az Otello Jago első célzásaira azonnal dühödten reagál, s a második felvonás végére pedig megérik benne a bosszú gondolata. Az opera Desdemonája szűzies és hűséges, dramaturgiailag meglehetősen a háttérbe szorul, bár jelenléte végig érezhető. Verdi operáját Riederauer Richárd zeneszerző és Vincze Balázs koreográfus a balett világába helyezik át.
    A tánc érzéki művészet, melynek közvetítője a táncos teste, illetve mentális és fizikai teljesítménye. Az emberi érzelmek legszélesebb skálája, legnagyobb amplitúdói jelennek meg Otello és Desdemona igaz szerelmének végzetes drámájában. A legtisztább szerelmi kapcsolat is gyilkos szenvedéllyé válhat az oktalan féltékenység felkeltésével. A legmagasztosabb emberi érzés egy csapásra halálos fegyver lesz az elűzhetetlen „zöld szemű szörny” megjelenésével. Otello beismerve bűnét, önként vállalja halálát. Jago, aki intrikájával diadalt aratott, köztünk marad.


"Az eredeti történet elképesztő komplikált és szövevényes. Hihetetlenül nehéz megfogalmazni még operában is, nemhogy a tánc nyelvén. Mi a cselekményt alapvetően az öt főszereplő (Otello, Desdemona, Jago, Emilia és Cassio) személyén és kapcsolatrendszerén keresztül jelenítjük meg. A nehézsége ellenére azért választottam az Otello-t, mert az összes alapvető emberi érzelem megjelenik benne, ráadásul a legnagyobb amplitúdóval: árulás, szerelem, féltékenység,bosszú, féktelen harag. Szerintem akkor jó egy balettelőadás, ha a három alapelem: a látvány, a zene és a történet harmonikus egyensúlyban van. Verdi gyönyörű muzsikája adott, valójában ez inspirál mindannyiunkat. Különleges vizuális élményt is szeretnénk nyújtani: az alaphelyszín egy mobil móló, melynek elemeit a táncosok építőkockaként mozgatják az előadás folyamán. A díszlet szerves része a produkciónak, mely gyorsan, látványosan változik. Hogy mi számomra Otello üzenete? Otello és Desdemona szenvedélyesen szeretik egymást, Jago hatására Otello mégis elveszti bizalmát feleségében és szörnyű véget érnek. Jago nem kezeli egyenrangú partnerként Emiliát, kapcsolatuk borzalmas, mégis megmarad, Emilia kitart férje oldalán. Hány ilyen kapcsolat van manapság a világban, közvetlen környezetünkben is akár... Mi a baj velünk, férfiakkal és nőkkel? Bízom benne, hogy minden nézőben ez, vagy ehhez hasonló kérdés fog felmerülni az előadás végeztével. Szeretném, ha sokáig gondolkodnának..." - mondta el Vincze Balázs az Otello koreográfusa, a Pécsi Balett igazgatója

Plakátterv: Molnár Zsuzsa | Fotó: Vincze Brigitta - Radványi Gábor | Smink: Rózsár Anita
 

A koreográfus asszisztense:
Czebe Tünde
Dramaturg:
Uhrik Teodóra
Dramaturg:
Böhm György
Díszlet- és jelmeztervező:
Molnár Zsuzsa