Ugrás a tartalomra

JEGYVÁSÁRLÁS online

Pécsi Nemzeti Színház logó
A nagymama című előadás kiemelt képe a Pécsi Nemzeti Színházból
vígjáték két felvonásban
Csiky Gergely

A nagymama

Nagyszínház

Szerémi grófné Vári Éva
Ernő, az unokája Takaró Kristóf
Örkényi Vilmos báró, nyugalmazott ezredes Laklóth Aladár
Kálmán, Örkényi rokona Kecskés Alexisz
Piroska, Örkényi rokona Sinka Edina e.h.
Tímár Karolin, a nőnevelő intézet tulajdonosa Darabont Mikold
Tódorka Szilárd, tanár az intézetben Köles Ferenc
Langó Szerafin, nevelőnő az intézetben Stubendek Katalin
Koszta, nyugalmazott evangélikus tábori lelkész Stenczer Béla
Intézeti növendék Pinczés Rita
Intézeti növendék Rovó Fanni
Intézeti növendék Bogos Boglárka
Intézeti növendék Vajda Zsófia
Intézeti növendék Hargitai Anikó
Intézeti növendék Preiner Lili
Galambosné, a grófék gazdasszonya Unger Pálma
Rendező:
Nagy Viktor
A szövegváltozatot készítette: Böhm György

Az előadás időtartama: kb. 2 óra 10 perc (egy szünettel)

Bemutató: 2021. december 4., szombat | 19.00 óra


A címszerepben: Vári Éva Kossuth-díjas, Érdemes- és Kiváló művész, a Pécsi Nemzeti Színház és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, Pécs díszpolgára

Csiky Gergely méltán népszerű vígjátéka a magyar drámairodalom egyik legszerethetőbb mesterműve, igazi jutalomjáték és nem csak a címszereplőnek, hanem az összes vele együtt játszó színésznek. Olyan darab, amelyet egy színház általában csak jókedvében vesz elő. Akkor, amikor valamilyen különleges  szereppel meg akarja jutalmazni valamely nagyra becsült, népszerű és rangos színésznőjét  és  - mintegy mellesleg - egyúttal saját közönségét is.

A színésznők nem véletlenül szeretik a Nagymama szerepét. Benne van az egész élet. A maga kiszámíthatatlan bonyolultságával, esendőségével, gyarlóságával és azzal az életigenlő, szeretetteljes bölcsességgel, amelyet sajnálatos módon kizárólag akkor, és csakis akkor sajátíthat el az ember, ha már sok mindent megélt.

Mondhatnánk azt is, hogy a darab a szeretet - valójában az igazi, valódi, önzetlen szeretet - hiányáról szól. És ebben a rohanó, türelmetlen, szerelemre éhes fiatalokkal telezsúfolt, kaotikus világban a Nagymama, aki az összes szereplő közül talán a legtöbbet szenvedett az igazi, megélt szeretet hiányától, most bölcs módon összerendezi az összekuszálódott szerelmi szálakat és egyúttal lezárja saját életének első, talán legfájóbb konfliktusát: kibékül fiatalkori nagy szerelmével. Mindezt talán egy új kezdet reményében teszi? Ki tudja.

A mesterien bonyolított, fordulatos, színes karaktereket felvonultató cselekmény egyszerre négy szerelmi szálon fut és a szövevényes vígjátéki történet vége természetesen az, hogy helyreáll a rend: a szerelmesek előtt nincs már több akadály és annyi sok reményekkel és csalódásokkal teli év után még a Nagymama  szerelmi sebe is lassan begyógyulni látszik.

És itt, ebben a pillanatban találkozik a Nagymama által is megélt, hosszú idők tapasztalata, bölcsessége és a pillanat bűvöletében élő fiatalság ereje: az élet, akárhogyan is, de élni akar, ez a törvény. Bolond az, aki ezt nem látja. Minden esetre nem árt, ha van egy szeretetre méltó, megértő, jóságos, sokat tapasztalt, bölcs Nagymama.

(Nagy Viktor, az előadás rendezője)

Díszlettervező:
Horesnyi Balázs
Jelmeztervező:
Rátkai Erzsébet
Rendezőasszisztens:
Kiss Hédi
Súgó:
Juhász Piroska
Ügyelő:
Tilesch Nándor