előadásaink védettségi igazolvány nélkül látogathatók! maszk viselése kötelező!

PNSZ logó

vígjáték két felvonásban
Csiky Gergely

A nagymama

Nagyszínház

Szerémi grófné Vári Éva
Ernő, az unokája Takaró Kristóf
Örkényi Vilmos báró, nyugalmazott ezredes Laklóth Aladár
Kálmán, Örkényi rokona Arató Ármin
Piroska, Örkényi rokona Sinka Edina e.h.
Tímár Karolin, nőnevelő intézet tulajdonosa Darabont Mikold
Tódorka Szilárd, tanár az intézetben Köles Ferenc
Langó Szerafin, nevelőnő az intézetben Stubendek Katalin
Koszta, nyugalmazott evangélikus tábori lelkész Stenczer Béla
Intézeti növendék Domány Réka
Intézeti növendék Pinczés Rita
Intézeti növendék Rovó Fanni
Intézeti növendék Tandi Zsófia
Intézeti növendék Tóth Eszter
Intézeti növendék Bogos Boglárka
Galambosné, a grófék gazdasszonya Unger Pálma
Rendező:
Nagy Viktor
A szövegváltozatot készítette: Böhm György

Az előadás időtartama: kb. 2 óra 10 perc (egy szünettel)

Bemutató: 2021. december 4., szombat | 19.00 óra

Következő előadások:

2021. 12. 04. 19:00
Premier bérlet (Nagyszínház)
2021. 12. 05. 17:00
Ötórai bérlet
2021. 12. 09. 19:00
Szalma Lajos bérlet
2021. 12. 10. 19:00
Sipos László bérlet
2021. 12. 18. 19:00
Somlay Artúr bérlet
2021. 12. 19. 19:00
Mendelényi Vilmos bérlet
2022. 01. 04. 19:00
Keddi bérlet
2022. 01. 05. 19:00

A címszerepben: Vári Éva Kossuth-díjas, Érdemes- és Kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, Pécs díszpolgára

Csiky Gergely méltán népszerű vígjátéka a magyar drámairodalom egyik legszerethetőbb mesterműve, igazi jutalomjáték és nem csak a címszereplőnek, hanem az összes vele együtt játszó színésznek. Olyan darab, amelyet egy színház általában csak jókedvében vesz elő. Akkor, amikor valamilyen különleges  szereppel meg akarja jutalmazni valamely nagyra becsült, népszerű és rangos színésznőjét  és  - mintegy mellesleg - egyúttal saját közönségét is.

A színésznők nem véletlenül szeretik a Nagymama szerepét. Benne van az egész élet. A maga kiszámíthatatlan bonyolultságával, esendőségével, gyarlóságával és azzal az életigenlő, szeretetteljes bölcsességgel, amelyet sajnálatos módon kizárólag akkor, és csakis akkor sajátíthat el az ember, ha már sok mindent megélt.

Mondhatnánk azt is, hogy a darab a szeretet - valójában az igazi, valódi, önzetlen szeretet - hiányáról szól. És ebben a rohanó, türelmetlen, szerelemre éhes fiatalokkal telezsúfolt, kaotikus világban a Nagymama, aki az összes szereplő közül talán a legtöbbet szenvedett az igazi, megélt szeretet hiányától, most bölcs módon összerendezi az összekuszálódott szerelmi szálakat és egyúttal lezárja saját életének első, talán legfájóbb konfliktusát: kibékül fiatalkori nagy szerelmével. Mindezt talán egy új kezdet reményében teszi? Ki tudja.

A mesterien bonyolított, fordulatos, színes karaktereket felvonultató cselekmény egyszerre négy szerelmi szálon fut és a szövevényes vígjátéki történet vége természetesen az, hogy helyreáll a rend: a szerelmesek előtt nincs már több akadály és annyi sok reményekkel és csalódásokkal teli év után még a Nagymama  szerelmi sebe is lassan begyógyulni látszik.

És itt, ebben a pillanatban találkozik a Nagymama által is megélt, hosszú idők tapasztalata, bölcsessége és a pillanat bűvöletében élő fiatalság ereje: az élet, akárhogyan is, de élni akar, ez a törvény. Bolond az, aki ezt nem látja. Minden esetre nem árt, ha van egy szeretetre méltó, megértő, jóságos, sokat tapasztalt, bölcs Nagymama.

(Nagy Viktor, az előadás rendezője)

Díszlettervező:
Horesnyi Balázs
Jelmeztervező:
Rátkai Erzsébet
Rendezőasszisztens:
Kiss Hédi
Súgó:
Juhász Piroska
Ügyelő:
Tilesch Nándor