Ugrás a tartalomra

ONLINE JEGYVÁSÁRLÁS

Pécsi Nemzeti Színház logó
ArTeRrOr | Hymen című előadás kiemelt képe a Pécsi Nemzeti Színházból
Közép-Európa Táncszínház - Gangaray Dance Company | Frenák Pál Társulat

ArTeRrOr | Hymen

Nagyszínház

Bemutató:


VI. PÉCSI NEMZETKÖZI TÁNCTALÁLKOZÓ 2012. SZEPTEMBER 30. 19.00

 

1. rész

A Közép-Európa Táncszínház és a Gangaray Dance Company közös produkciója

ArTeRrOr
Art Techniques Random Opportunities
 
A Közép-Európa Táncszínház és a Gangaray Dance Company ’ArTeRrOr’ (Art Techniques Random Opportunities) című estje három rövid koreográfiából áll. A három hangulatában, zeneiségében eltérő mű szünet nélkül olvad egymásba. Az estet egy duett nyitja: Maday Tímea Kinga és Hámor József Arterror c. kettőse két ember finom egymásra hangolódásáról szól. Maday Tímea Kinga Ocean’s Five című Fringe Fesztivál-díjas darabja egy kemény férfi-világba enged betekintést. Lények... Sűrű massza, katatónia, erőteljesség. Öt férfi egyensúlya egy világban, a közösség és egyén keresése zeneiségükben, ritmikájukban. Az est zárása Hámor József Ocean’s Six+1 című koreográfiája, mely egy közösség férfi-női dominanciáit vizsgálja. A két alkotó a kortárs tánctechnikákat a keleti harcművészetek elemeivel variálja, s a darabokat az általuk kikísérletezett „aikido-partnering” technikára építik.
 
Koreográfusok: Maday Tímea Kinga, Hámor József Harangozó-díjas
 
Táncolják: Maday Tímea Kinga, Hámor József, Hargitai Mariann, Horváth Adrienn / Jenna Jalonnen, Eller Gusztáv, Frigy Ádám, Mádi László, Petrovics Sándor
 
Zene: Gangaray Dance Music – Hámor József 
Jelmez: Maday Tímea Kinga
Fény: Katonka Zoltán
 

Hámor József Harangozó-díjas

1994-ben szerzett néptáncművész diplomát a Magyar Táncművészeti Főiskola Néptánc-, Színpadi Tánc Tagozatán. Pályáját a Mecsek Táncegyüttesben kezdte, majd a Magyar Fesztivál Balett, az Experidance, a Frenák Pál Társulat, a Strike Színház, a Budapest Táncszínház, a Miskolci Táncszínház tagja volt, és több kortárs együttes előadásaiban táncolt. Több alkalommal elnyerte a Fülöp Viktor Alkotói Ösztöndíjat. Rendszeresen tanít kortárs tánctechnikákat együttesekben és iskolákban. 2002 óta készít koreográfiákat, 2004-ben megalapította saját együttesét, a Gangaray Dance Company-t. A 2005 őszén elindult Mu Terminál szakmai vezetője, tanára és első estjük egyik koreográfusa. Ismert kortárs tánc pedagógus, rendszeresen tart kurzusokat Budapest jelentősebb tánceseményein. 2012-ben Imre Zoltán díjazott. 2006 óta a Közép-Európa Táncszínház állandó tréningvezetője.

 

Maday Tímea Kinga

Néptáncosként indult, belekóstolt a művészi tornába, a hip-hop-ba, járt a Magyar Táncművészeti Főiskola Néptánc -Színházi Tánc szakára, több évet töltött külföldön és ma a hazai kortárs táncélet egyik meghatározó koreográfusa és pedagógusa. 2002-től tanult és dolgozott a P.A.R.T.S.-nál (Performing Arts Research and Training Studio), részt vett David Hernandez, Anne Teresa De Keersmaeker, a Rosas Company projektjeiben. Tagja volt a Hofesh Shechter Dance Companynak.. 2007-ben kezdett el dolgozni a Cirque du Soleil 'Zaia' című előadásán, mint karaktertáncos. A Macau projekt kapcsán új ajtók nyíltak ki számára bohócként és akrobataként.
2009-ben visszatért Magyarországra, ahol számos kortárs tánccsoporttal dolgozott együtt. Kutatja a bohóckaraktert, Aikido partnering-et , repertoárokat, előadóművészetet és release technikát tanít. 2011-ben a Gangary Dance Company-val és a Közép-Európa Táncszínházzal közösen megalkotta a ArTeRrOr című előadást, aminek a táncosa és koreográfusa is egyszerre. Ocean’s Five című darabjáért Fringe Fesztivál díjat, 2012-ben a veszprémi TÁNC Fesztiválján koreográfusi díjat kapott.

 
 
2. rész
Frenák Pál Társulat: Hymen 
tánc
 
Áttetsző plexi-medence a hófehér tér közepén, habos-csipkés menyasszonyi ruhák és sorsdöntő kérdések Frenák Pál legfrissebb koreográfiájában.

    
 
Ünnep – a nagy nap, amikor mindenki a legjobb arcát szeretné mutatni, amikor mindennek és mindenkinek tökéletesnek kell lennie, amikor mindenki boldog… vagy mégsem?
Esküvő van, az alkalomhoz illően tehát mindenki fehérbe öltözött, ám hiába e civilizációs álca, valójában öt zilált, bizonytalan, frusztrációkkal-örömökkel, vágyakkal-indulatokkal teli ember vívja harcait a kiüresedett, fehér térben. Közösséget kellene teremteniük, de összefogás és elfogadás helyett csak dulakodásra és pusztításra képesek. Hiába a szűziesen fehér tér, hiába a vidám összejövetelnek ígérkező esküvő, a koreográfus ezúttal sem kegyelmez: szembenézésre szólít fel önmagunkkal és a minket körülvevő világgal, a saját civilizált rítusaink mögé rejtett agresszióval és előítélettel. Reprezentáció, megfelelési vágy, gender-kérdések, élethazugságok, Tom Jones és Brahms – ez az ünnepi menü Frenák Pál felkavaró esküvői ceremóniáján.
 
Koreográfia és szcenográfia: FRENÁK Pál Harangozó Gyula-díjas,  Imre Zoltán-díjas, a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje tulajdonosa 
Koreográfus-asszisztens: Nelson REGUERA
Előadók: FEICHT Zoltán, HOLODA Péter, JANTNER Emese, Nelson REGUERA, VASAS Erika
Dramaturg: VARGA Mátyás
Szcenográfia: FRENÁK Pál
Zene: PARABRYO
Zenei munkatárs: SEPSI Ádám
Kosztüm: SCHOPP Ildikó, Tamara BARNOFF
Fény: MARTON János, FRENÁK Pál
Hang: HAJAS Attila
Videó: VASS Gergely
Alpintechnika: ZOLTAI György
 
Támogatók: Mozgó Ház Alapítvány – Flórián Műhely, Scene Nationale d'Evreux-Louviers, Danse à Lille, NKA, Trafó Kortárs Művészetek Háza
 
Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Gyermekkora meghatározó mozzanata, hogy szülei siket-némák voltak, így első elsajátított kifejező eszköze a jelnyelv lett, ami különleges fogékonyságot fejlesztett ki benne az arcjáték és a gesztusok, az emberi testtel kifejezhető tartalmak iránt. Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, valamint Cunningham, illetve Limón tánctechnikát tanult. Francia feleségének, Catherine Frenák építésznek köszönhetően betekintést nyert a kortárs művészetek világába, és megismerte a rendhagyó forma- és térhasználatot. Pier Paolo Pasolini olasz rendező filmjei, Francis Bacon munkái, Gilles Deleuze francia filozófus írásai nagy hatást gyakoroltak későbbi alkotásaira.
 
1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította, mely egyedülálló táncnyelvet hozott létre. Ennek fontos jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba. Frenák Pál a hazai táncéletben radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységével, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. Koreográfusi, alkotó munkája mellett rendszeresen ad szakmai workshopokat, a társulattal beavató előadásokat tart középiskolások részére, közönségtalálkozókon és szakmai beszélgetéseken vesz részt, nagy hangsúlyt helyezve a más művészeti ágakkal és a közönséggel fenntartott folyamatos párbeszédre. A legismertebb európai kortárs zeneszerzőkkel dolgozik együtt. Koreográfiáihoz a zenét komponált többek között Kurtág György, Patrick Schneider, Francois Donato, Fred Bigot és Fabrice Planquette is.
 
Fotó: Dusa Gábor, Boczkó Tamás
 
A VI. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó létrehozását támogatta:
E.ON a Pécsi Balett kiemelt támogatója
Nemzeti Kulturális Alap, Emberi Erőforrások Minisztériuma, 
Pécs M. J. Város Önkormányzata, Szigetvári Takarék